Wednesday 23 February 2011

MAKSUD INTEGRASI

Integrasi berasal dari bahasa Inggeris "integration" yang bererti kesempurnaan atau keseluruhan. integrasi sosial didefinisikan sebagai proses penyesuaian di antara unsur-unsur yang saling berbeza dalam kehidupan masyarakat sehingga menghasilkan pola kehidupan masyarakat yang memilki keserasian fungsi.
Definisi lain mengenai integrasi adalah suatu keadaan di mana kelompok-kelompok etnik menerima dan bersikap kompromi terhadap kebudayaan majoriti masyarakat, namun masih tetap mempertahankan kebudayaan mereka masing-masing. Integrasi mempunyai 2 pengertian, iaitu :
  •  Pengendalian terhadap masalah dan kepelbagaian kaum dalam suatu sistem sosial tertentu
  •  Membuat suatu keseluruhan dan menyatukan unsur-unsur tertentu

Manakala menurut Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, 2007, integerasi bermaksud penggabungan atau pergabungan dua atau beberapa kaum menjadi satu kesatuan, penyatuan.

Selain itu Integrasi juga dirujuk kepada proses penyatuan masyarakat berbilang kaum, daerah dan wilayah tempat tinggal, budaya, adat resam, cara hidup, latar belakang, kepercayaan dan pegangan agama yang berlainan untuk menjadi satu entiti yang terikat oleh norma dan nilai murni masyarakat sejagat demi mencapai tujuan dan kepentingan bersama secara adil dan saksama.

7 comments: